

W związku z zastojem ekonomicznym Rosja nie staje się też dla Chin obiecującym rynkiem zbytu. Nie lepiej z chińskimi inwestycjami w rosyjską infrastrukturę. Teoretycznie Rosja przoduje w opracowaniu chińskiego projektu Jeden pas, jedna droga, członkowie Unii Euroazjatyckiej i Chiny postanowili wspólnie realizować inicjatywy w tym zakresie. Gdy jednak Chiny zaproponowały kredyty tylko pod gwarancje rządowe i wymagały, aby prace realizowali wyłącznie Chińczycy, ze swoim sprzętem i technologią, nie zgodziła się na to Moskwa. Budowa magistrali Moskwa-Pekin pozostawała więc w projektach, by 2017 r. zmienić się w kolejny projekt autostrady Eurazja z Moskwy do Berlina. W 2019 r. Putin nie zatwierdził budowy odcinka Moskwa - Niżni Nowogród. Projekty korytarzy Przymorze 1 i Przymorze 2 ograniczają się do modernizacji tych szlaków, a i ta idzie wolno. Umowa handlowa między Euroazją a Chinami ma charakter techniczny, dotyczy zniesienia niektórych barier handlowych. O bliższym sojuszu państw , czy strefie wolnego handlu nie ma mowy. Nie mniej Chiny i Rosja mają podobne stanowisko wobec Korei Północnej, Iranu, Wenezueli i Syrii i wielu innych kwestiach. Nie wspierają się, gdy to dla nich niekorzystne, np. Chiny nie uznały aneksji Krymu. Rosja ze względów prestiżowych nie chce realizować strategii Chin, dlatego nie zrealizowała projektu Jednego pasa jednej drogi i nie zgadza się, aby północną drogę morską traktować jako część Jedwabnego szlaku. Jak na razie Chiny napotkawszy opór Rosji szukają kompromisu. Za to dostawy nafty i gazu rosną z roku na rok, a i perspektywy w tym zakresie rysują się zachęcająco. Rozwija się też współpraca wojskowa – 70% dostaw broni do Chin przypada na Rosję. W grudniu 2014 podpisano kontrakt na dostawę nowoczesnych zestawów OPL S-400, a rok potem – myśliwców Su-35.20. Chińczycy od 2018 r. uczestniczą we wspólnych manewrach wojskowych na lądzie i na morzu. Współpraca obejmuje również technologie, m.in. projekty samolotu pasażerskiego CR929 i kosmiczne. Nastąpił lawinowy wzrost turystycznego zainteresowania Rosją (1,6 mln turystów w 2018 r.), co mimo problemów przynosi też spore zyski. Ponad dwukrotnie wzrósł eksport z Rosji produktów rolnych, głównie ziarna zbóż. Sporą rolę odgrywa tranzyt towarów z Chin do Europy. Koleje przewiozły w 2018 r. przez Rosję 80 razy więcej towarów niż w 2014 r. Chociaż dominuje transport morski, rosyjskie koleje pozyskały w 2018 r. z chińskiego tranzytu ok. $92 mln. Sumując Chiny nie zamierzają wspierać Rosji gdy to nie jest dla nich korzystne, a Rosja działać na ich warunkach. O dalszych relacjach zadecyduje układ geopolityczny w tym wojna handlowa Chin z USA i stan gospodarki.No i...epidemia koronowirusa.
Komentarze
Prześlij komentarz