Z okazji jubileuszu trzech lat rządów Ministra Obrony Rosji Siergieja Szojgu agencja TASS, a za nią Wiesti,
wymieniły jego osiągnięcia w zakresie reformowania armii. Warto, powtórzyć za
nimi konkretne dane liczbowe. Przede wszystkim udała się akcja propagandowa –
86% Rosjan wierzy w „siłę obronną” swojej armii. Za
rządów Szojgu utworzono 8 nowych związków operacyjnych, 25 dywizji i 15 brygad. Dla
ochrony interesów Rosji w Arktyce utworzono
specjalne strategiczne dowództwo „Północ” (Siewier). Latem 2015 r. połączono Wojenne Siły Obrony Powietrznej
oraz Wojsko Obrony Powietrzno-Kosmicznej tworząc Wojenne Siły
Powietrzno-Kosmiczne. Wrosła sprawność bojowa wojska – o ile w manewrach
przeprowadzonych w 2010 r. uczestniczyło 20 tys. żołnierzy i oficerów w 2014 r., to w manewrach „Wschód- 2014”
uczestniczyło już ich 155 tys. Systematycznie przeprowadza się kontrole
gotowości bojowej wszystkich rodzajów wojsk, w tym – kadry dowódczej. Szojgu rozpoczął też międzynarodowe gry wojenne, w których
uczestniczyło 17 państw.
Z inicjatywy
ministra obrony unowocześniono uzbrojenie armii. Armia otrzymała 15,8 tys. sztuk podstawowego uzbrojenia i wyposażenia,
160 nowych samolotów i helikopterów, w
tym Su-35 (tu mała dygresja: jak dotąd przekazano 40 maszyn, pozostałe 120 ma
być gotowe do końca roku – czy to czegoś nie przypomina?), wybudowano lotniska,
schrony, arsenały nowoczesnej broni, specjalne ośrodki i miasteczka wojskowe. W
2015 roku liczba żołnierzy zawodowych po raz pierwszy przewyższyła liczbę
żołnierzy poborowych, dowództwo liczy, że w 2020 r. zawodowych żołnierzy będzie
pół miliona. Do 26 wzrosła liczba Wojskowych Akademii oraz podniósł się ich
prestiż społeczny – o jedno miejsce na
tych uczelniach walczy ponad 20 osób.
Minister jest szczególnie dumny z oddziałów Specnazu (specjalnego
przeznaczenia, opisanych przez W. Suworowa). Od zeszłego roku Ministerstwo
realizuje projekt „Efektywna Armia” w ramach którego kontroluje efektywność i
celowość wydatków na zbrojenia. Dodajmy
tu jeszcze triumf otwartości – w Wiestiach można było zobaczyć nie tylko
ćwiczenia Specnazu, ale i reklamówkę GRU (Glavnoe Razvedyvatelnoje Upravlenie,
czyli najtajniejszy wywiad wojskowy).
A wszystko to pod hasłem (autentycznym, z paska tytułowego):
W trzy lata armia rosyjska stała się jedną z najlepszych na świecie.
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń