Przejdź do głównej zawartości

Religia w Rosji 2019



Interpretacja prawa ogłoszona 14 listopada 2019 r.  przez  Trybunał Konstytucyjny RF dotyczy setek tysięcy wyznawców  różnych religii i z tego względu jest istotnym krokiem politycznym.  Niejaka Olga Głamozdinowa ze wsi Wiesiełyj w Obwodzie Rostowskim zawarła  w 2017 r. z miejscowym towarzystwem Adwentystów Dnia Siódmego umowę, na mocy której udostępniała im przez 4 godz. w tygodniu swój prywatny dom do celów modlitewnych. Lokalny sąd nałożył za to na nią  grzywnę w wysokości 10 tys. rubli (ok. 600 zł)  jako karę za  „wykorzystanie pomieszczeń do celów niezgodnych z przeznaczeniem”.  Głamozdinowa wniosła o wyjaśnienie sprawy przez  Trybunał Konstytucyjny, a ten filozoficznie stwierdził, że przeznaczeniem mieszkania jest realizacja potrzeb mieszkańców, w tym duchowych, jak modlitwa. Zaznaczono przy tym, że nie wolno wprowadzać charakterystycznych  ostentacyjnych oznak kultu jak np. minaretów.  Nie bardzo wiadomo więc, co sąd może uznać za niedozwolone oznaki kultu, ale i tak jest to znaczący postęp.  Po rewolucji bolszewicy zabrali się za intensywne wychowanie społeczeństwa w duchu ateistycznym. W  wyniku ich działań w Rosji w 1939 roku pozostało 400 cerkwi otwartych dla wiernych, a prywatne spotkania religijne uznano za przestępstwo.  W 1943 roku Stalin pozwolił na funkcjonowanie cerkwi,  prywatne  gromadzenie się na modlitwę nadal było zabronione. Chruszczow  i jego następcy nadal prowadzili ateizację, choć pojawiły się w Rosji nierejestrowane i nieakceptowane przez władze zrzeszenia adwentystów i baptystów. Prześladowany był i jest nadal ruch Świadków Jehowy. W 2017 roku Sąd Najwyższy RF zabronił  mu działalności, biblię w ich wersji uznano za dokument ekstremistyczny, a jej zbiorowe czytanie za przestępstwo.  Od czasu do czasu – zamykane świątynie innych niż Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej  religii – baptystów, cerkwi  prawosławnej Ukrainy, cerkwi autonomicznej.  Za ekstremistów uważa się wyznawców islamu, którzy modlą się zbiorowo w domu, a nie w meczecie.  Równocześnie w społeczeństwie obniża się autorytet oficjalnej cerkwi. Wszystko to wpływa na zmianę typu religijności od masowej i publicznej w kierunku kameralnej i prywatnej. Decyzja Sądu Konstytucyjnego stanowi krok w kierunku części wierzącej społeczeństwa obywatelskiego.

Komentarze