Przejdź do głównej zawartości

Anodina, nasza niezapomniana

 W 2015 roku  odnotowaliśmy historię znanej dobrze w Polsce po katastrofie smoleńskiej Tatiany Anodiny, dyrektorki


Międzypaństwowego  Komitetu Lotniczego (MAK),  wdowę po ministrze łączności Piotrze Pleszakowie  oraz kochanku, premierze i byłym wiceszefie KGB -- Jewgeniju Primakowie. (zob. post z 30 listopada 2015 r.). Ponieważ to ona zadecydowała o przyczynach katastrofy w Smoleńsku, jej losy są dla nas  ciekawe. Wpływy polityczne  pozwoliły jej na przejęcie drugiej co do wielkości rosyjskiej cywilnej linii lotniczej -- Transaero. Formalnie firma należała do jej synowej, Olgi i syna Aleksandra, Anodina miała tylko 4% akcji.  Ponieważ przeinwestowała, doprowadziła do jej  upadku, za co rachunek wystawiła Aerofłotowi. Ten wykupił 75% akcji jej firmy, nadal pozostały długi i Transareo zbankrutowała. Wściekła Anodina, która nadal kierowała MAK, nie wydała atestów umożliwiających loty zakupionym przez Aerofłot Boeingom 787 i 737, czym przysporzyła Aerofłotowi milionowych strat. 

 Sama Anodina z synową i synem na stałe wyjechała do Francji.  Była tam mile widziana, bo w 2013 r. uzyskała Legię Honorową za wspieranie współpracy lotnictwa obu państw. I wydawałoby się, że na tym koniec kariery zaradnej pani generał. Tymczasem dziś rosyjski portal ekonomiczny  RBK za oficjalnym komunikatem ministerstwa transportu podał, że Anodinę  pozbawiono stanowiska honorowego dyrektora mającego głos doradczy. Dyrektorem MAK  ministerstwo  transportu mianowało Olega Storczewoja, eks zastępcę dowódcy Rosgwardii. Ministerstwo  zmieniło też obowiązujące przepisy  dotyczące  organizacji i finansów MAK oraz regulaminy ruchu powietrznego. W odpowiedzi przedstawiciele MAK stwierdzili, że ministerstwo nie ma dostatecznych pełnomocnictw do takich decyzji.  Przedstawiciele MAK nie uczestniczyli w naradach, co przewiduje ustawodawstwo, więc podjęte decyzje nie maja mocy prawnej. Jak widać z tego, nasza Anodina opuszczając Rosję, nie straciła tak zupełnie  wpływów i stanowiska, a miliony dolarów jakie przez nią stracił Aerofłot nie bardzo jej zaszkodziły. Ciekawe jakie "haki" ma i na kogo.

Komentarze